adverlet atas


Jan 7, 2013

[Praktikal] 07012013 @Isnin


Assalamualaikum..
            Hari ini hari lahir emak saya yang ke-49. Happy birthday mom. Bangga ada emak seperti beliau. Saya bertolak dari rumah pada jam 7.10 pagi kerana saya ingin punch card sebelum jam 7.30 pagi supaya saya boleh pulang pada jam 4.30 petang kononnya. Tetapi malangnya sesampai di hospital, pintu farmasi utama (tempat saya punch card) masih belum dibuka kuncinya kerana kunci berada dengan orang yang datang tepat pada jam 8.00 pagi. Jadi, hasrat saya untuk pulang awal terpaksa saya lupakan dengan segera. Hampeh!!

8.00 pagi – 10.00 pagi
            Masuk ke ACC saya terus disuruh untuk menyimpan kembali barang yang dipunggah semalam ke tempat asalnya. Selepas itu saya diminta untuk menukarkan bin card yang bewarna pink kepada Buku Ubat Terkawal yang dikeluarkan oleh bahagian farmasi HSNZ oleh PF Puan Amira. Ia tidaklah sesusah / serumit untuk dihandle tetapi perlu memanjat kerusi untuk mengambil ubat yang tinggi kedudukannya. Selain itu, rekod jumlah ubatyang ada perlu dalam kuantiti ‘biji’ bukan dalam kuantiti ‘kotak’.

10.30 am – 1.00 pm
            Tugasan sebelum ini iaitu merekod menggunakan buku baru diteruskan lagi sehingga rehat pada jam 1.00 pm tetapi pada jam 11.30 am saya diminta menghantar ubat ke Farmasi Pandu Lalu (Drive Thru) untuk diberikan kepada pesakit bagi membolehkan pesakit yang sibuk dengan rutih harian mendapat bekalan ubat dengan lancar dan mudah.

 2.00 – 5.00 pm
            Tugasan pada 10.30 pagi tadi diteruskan sehingga siap kira-kira pada jam 3.00 pm. Selepas itu semua staf  farmasi yang berada di ACC diminta menyimpan semua ubat yang ada didalam stor ACC untuk dibawa ke unit Kawalan Kualiti (QC) yang berada di tingkat 2 pada bangunan yang sama. Jam menunjukkan hampir 5.00 pm. Itu menunjukkan waktu untuk pulang. Semua staf ingin pulang pada masa yang sepatutnya. Jadi semua bekerjasama untuk menyiapkan tugasan dengan cepat. Operasi mengangkut barang termasuk peti sejuk yang mengisi ubat berakhir pada jam 5.30 petang.

Rumusan :
            Disini dapat saya lihat bagaimana aktiviti cold-chain dilaksanakan dimana sebelum peti sejuk diangkat ke tingkat 2, semua ubat yang memerlukan penyimpanan pada suhu 2-8 °C diletakkan didalam bekas gabus dan diletakkan bersama ice-pack.

No comments:

customer online

jangan klik kanan