adverlet atas


Nov 17, 2012

Pasar Malam Seksyen 19, Shah Alam


Assalamualaikum..korang masih sihat? Alhamdulilah...

Memandangkan kat rumah K.Pi tu bahan mentah basah dan kering dah habis sebab aq dah pulun habis2 24 jam, terpaksa la petang ni pergi cari makanan tunjuk..paham ke makanan tunjuk? Maksudnya tunjuk itu disekalikan dengan duit ye...hehe...rasa2 dah paham kot..kalau tak paham2 jugak tanya la sape2 yang paham ye..

Hari ni ada 2 pasar minggu pada hari yang sama..1 kt 'seksyen 19' yg aq pergi dan satu lagi kt 'seksyen 20'...sebelah menyebelah je kan tempat dia...pastu rezeki setiap peniaga tu hak masing2 la kan...dua dua pasar minggu ni dekat je dari umah K.Pi..cuma satu menghala ke utara dan satu bercabang ke selatan..Rumah K.Pi pulak kt tengah2 antara 2 pasar minggu ni.. 

Pasar minggu seksyen 19 ni banyak jugak la gerai dari hujung rambut ke hujung kaki barang2 yang dijualnya..aececeh..macam2 makanan ada jual.. ayam, ikan,nasi goreng, ayam percik dan banyak lagi la...macam kt pasar minggu atau pasar malam kt korang punya tempat jugak la ..sama je,,sejibik..hehe.. bila sebut pasar minggu atau pasar malam cuma yg bezakan adalah besar atau kecik je saiz kawasan tu dibuka...kalau kt kampung aq ada 7 gerai je yg bukak..kalau kt seksyen 19 ni ada 70 gerai kot...wah,,banyaknya...yes!!sangat banyak..

Kalau seksyen 20 ni aq tengok siket je gerai bukak..mungkin  dalam 40 grerai je.. tak tahu la pulak angka sebenar sebab tak kira pulak tadi...tapi dari survey aq kt seksyan 19 ramai orang Malaysia yang pergi beli makanan dan lain2 perkara kt sane..tapi kt sini dan sebaliknya berlaku pada seksyen 20.. mak ai,,rasa macam kt overseas je..hehe...overseas la sangat...ramai giler pelancong asing dari bangladesh, nepal, indonesia, nyamar dan tidak ketinggalan juga ada dari kemboja..

Harga makanan kt kedua dua pasar malam lebih kurang je lah.. tapi seriusly ia lagi mahal dari Terenganu contohnya semalam aq beli tengkorak ayam, kalau kt Terengganu harga dia RM 3.00 dan kat sini semalam harga dia RM 4.50 dengan kuantiti dan kualiti ayam yang sama.. dan banyak lagi lah.. ada jugak kuantiti makanan dia banyak dari terengganu.. yg ni harga yang sama tapi kuantiti yang berbeza.. aq x tau la sebab apa lagi banyak tapi rasanya 'kureng' la siket.. mungkin sebab tu la kot murah.. dan selebihnya aq x tau mungkin ada maksud tersurat dan rersirat di sebalok semua ini... Wallahualam...

Corengan yang tak seberapa.. ikuti post seterusnya..

No comments:

customer online

jangan klik kanan